Home

Scoate-ți din cap rețeta magică că dacă te uiți la ce fac alții, o să știi mai bine la ce să te aștepți. Cînd vine vorba de alegeri importante, nimeni n-ar trebui să evite responsabilitatea pentru propriile decizii. Cel mai bun lucru pe care îl poți face este să pui întrebări și să cauți să găsești alternative la absolut orice situație care ți s-ar părea problematică.

Pentru început ar trebui să înțelegi că spațiul în care te dezvolți e condiționat de o serie de legi și sisteme. Din păcate cel în care te afli acum nu o să-ți ofere șanse reale să te dezvolți așa că sfatul meu este să gîndeși global și să acționezi local. Asta s-ar traduce prin căutarea de informații despre facultăți în străinătate, surse de finanțare a studiilor precum și un pomelnic cu rudele stabilite în străinătate, la care ai putea să apelezi în caz de urgență majoră. Nu e o decizie ușoară să pleci să studiezi dar e cea mai bună alternativă la un sistem aflat în putrefacție care te sufocă și care m-a sufocat și pe mine. Pe de altă parte, experiența internațională e infinit mai competitivă decît orice experiență pe care ai putea-o avea. Avantajele expunerii la o serie de activități și provocări te vor pregăti pentru parcurs profesional nu foarte ușor. Sau măcar vei învăța să eviți idioții ceea ce e la fel de important.

Dacă nu ești genul care să fie atent la detalii și să gîndești strategic așa cum te sfătuiesc, atunci poate domeniul ăsta al marketingului nu ar trebui să te preocupe și e un semn că ești încă nehotărît. Ceea ce e perfect normal și nu trebuie să intri în panică. Există alternative.

Pragmatic vorbind, ar trebui să te întrebi dacă școala pe care o urmezi te ajută să te angajezi în domeniu. Dacă din știi déjà răspunsul ar fi cazul să iei și măsurile de rigoare. Poți să le propui părinților să te lase să lucrezi un an de zile, să-ți strîngă banii de studii pentru un program în străinătate, de preferat Europa căci zborurile sunt ieftine decît dacă ai pleca în Asia sau Americi și apoi să te pregătești pentru admiterea internațională cu toate procedurile necesare. Nu uita, acolo unde este o voință există și o soluție.

Iar dacă încurajarea asta nu reprezintă o prioritate pentru tine, atunci ar trebui să știi că nu e nevoie să le cheltui banii alor tăi pe o facultate redundantă și care nu te ajută să te angajezi în domeniu. Oricît de ridicol ți s-ar părea ideea să te duci să bați din poartă în poartă la agenții, companii și organizații neguvernamentale să te accepte să faci practică neplătită, e cea mai bună soluție. Tu nu ai ce să le oferi momentan, dar poți să acumulezi experiența necesară prin care îți vei dobîndi un portofoliu

În funcție de zona geografică din care provii și gradul de dezvoltare rurală care își pune amprenta asupra lipsei oportunităților de dezvoltare, ar trebui să înțelegi că a fi voluntar nu înseamnă a avea o ocupație de 40 de ore pe săptămînă, 5 zile pe săptămînă. Trebuie doar să fii acceptat pe departmental care-ți place. Voluntariatul asta îți oferă oportunitatea să dobîndești abilități și cunoștințe cărora trebuie să le dedici o zi, maxim două. Și poți să faci asta aproximativ, 6 luni pe ani. Dacă atingi 12 luni de activitate voluntară în cadrul aceleiași organizații, fie ai déjà promisiuni că o să fii angajat cu normă întreagă, fie ai un plan mai bun și vei pleca de la organizație cu niste experiențe uluitoare care îți vor fi de folos pentru primul job real din cariera ta. În timp ce faci voluntariat ai putea să-ți cauți un job din care să te întreții sau să te înscrii la un curs de specializare pe domeniul care-ți place.

Dacă oportunitățile nu există în zona geografică unde locuiești și presupune mutarea ta în altă regiune, atunci caută să înțelegi domeniul pe care îl alegi precum și oportunitățile și eșecurile care vin cu înscrierea la facultate.

Comunicărea în masă și marketingul sunt domenii care au nevoie de un mediu concurențial și de dezvoltarea unor activități economice în zone urbane. Școala pe care o urmezi ar trebui să fie direct influențată de sectorul economic și să-ți ofere alternative și punți de lansare spre o carieră. Ar trebui să ai oportunități să lucrezi ca asistent de editor sau corector, editor sau reporter. Ar trebui să-ți ofere posibilitatea să participi la competiții deschide de companii private și să te instruiască în ceea ce înseamnă procese de redactare a unui brief creativ, copywriting, strategie de brand și relații cu presa. Ar trebui să ajungi să înțelegi care este diferența dintre cost și preț și cum poți să ajungi la pragul de rentabilitate. Toate aceste condiționări fac din opțiunea unei școli cea mai bună alegere. Altfel, trebuie să-ți asumi faptul că nu ai ales de fapt ceea ce doreai și ai făcut totul la plezneală. Nu ar trebui nici să fii invidios pe alții dacă au reușit în domeniu. Poate că ei au făcut ceva diferit sau au încercat pînă la ultimul strop de energie.

Dacă te așteptai să găsești aici numele unei instituții, atunci probabil că ți-ai pierdut timpul citind articolul ăsta. Însă dacă vrei să afli mai multe despre ce oportunități poți avea în altă țară profesînd în domeniul marketingului sau dacă vrei să ai o discuție liberă despre aspirații și dorințe și să vezi ce experiențe au avut alții, stai pe aproape. Caută să interacționezi cu cei care-gîndesc la fel ca tine și nu uita să pui mereu întrebarea dacă chiar ai înțeles ce vrei de fapt să faci.

Ce pot să-ți spun este că nimeni nu are o rețetă magică iar cine îți va spune să-l urmezi nu știe de fapt ce vrei și încearcă doar să te încînte cu micul său truc de ventriloc. Caută să intri în contact cu cîți mai mulți oameni din cît mai multe domenii, de vîrste cît mai variate ca să poți să capeți o imagine cît mai completă a ceea ce se întîmplă în jurul tău. Data viitoare cînd cineva te va întreba la ce facultate vrei să dai, spune-i ca ai treburi mai importante la care trebuie să te gîndești decît să ai un răspuns la o întrebare atît de stupidă. Între timp ai ocazia să culegi cît mai multe informații și să întorci pe toate părțile o singură întrebare – de ce vreau să fac asta?

<- PRIMA PARTE 

_______________________________________________________________________________________

v1Guest post by Ovidiu Lazăr – Student at University of Bedfordshire (UK) and freelance copywriter

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s